Stembevrijding

Mijn Muziek

“I began to understand that music exists because people need it, to express energy, and pathos, and humour, and all the things that come organically from living”.

(If you can walk you can dance van Marion Molteno)

Van 2005 tot 2007 heb ik de basisopleiding psychosynthese gevolgd aan Psychosynthese Studies te Amsterdam (www.psychosynthese-studies.nl).

Psychosynthese heeft veel raakvlakken met stembevrijding: beide leggen de nadruk op het ontwikkelen en het in de wereld neerzetten van de zielskwaliteiten van de mens. En beide werken met hoe jij om kunt gaan met tegenkrachten die jij tegen komt als jij de roep van je ziel gaat volgen. Door mijn psychosynthese opleiding werd ik er mij bewust van dat een sterk aanwezige criticus ervoor zorgde dat het me steeds meer moeite kostte om van mijn eigen muziek te genieten.

Rond dezelfde tijd kwam ik met stembevrijding in aanraking en kwam de vraag in me op: ‘waar gaat muziek maken nou eigenlijk over?’ Het werd me duidelijk dat muziek niet meer het einddoel was, (iets wat ik wel heel lang dacht -‘als ik mooi genoeg zing of speel dan vinden ze mij goed, dan krijg ik applaus en waardering en bestaansrecht als muzikant’) maar een middel om expressie te geven aan wie ik ten diepste ben, en daardoor verbinding te creĆ«ren. Verbinding met mijn essentie, verbinding met mijn omgeving en verbinding van mijn ziel naar die van een ander.

Dit inzicht heeft mij veel ruimte gebracht. Het onder ogen zien van mijn criticus en tegelijkertijd focussen op mijn eigen kwaliteiten als muzikant zorgde ervoor dat ik steeds meer plezier ging beleven aan het spelen en schrijven van mijn eigen muziek. Sommige stukken staan op www.myspace.com/izspace.